hayyan nasma'

Tuesday, January 25, 2011

Talqin… untuk siapa ? yang mati atau yang bernyawa ? Apakah keperluannya dalam kehidupan ?


Bacaan talkin
Bismillah hir rah man nir rahim.
Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa’ dan Qidam,Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa, Mahasuci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa.
Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar-besar pengajaran untuk menjadi iktibar kepada orang yang lalai, dan sebesar-besar amaran kepada orang yang masih hidup.
Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan jahanam dan
binasa,melainkan zat Allah Taala. Ialah Tuhan yang Mahabesar kuasa menghukum, manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat Allah Taala.
Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah yang mana kamu ada bawa bersama-sama dari dunia ini. Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri Akhirat. Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, dan bahawasanya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah.


Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA, apabila datang kepada kamu 2 orang malaikat yang serupa dengan kamu iaitu Mungkar dan Nakir, maka janganlah berasa gentar dan takut, janganlah kamu berdukacita dan risau serta janganlah kamu susah-hati dan terkejut.
Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu hamba Allah Taala, sebagaimana kamu juga hamba Allah Taala. Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu. Mereka berkata:
Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?
Apakah pegangan iktikad kamu?
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?
Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat dan sehabis-habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar, janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah, biarlah tenang dan berhati-hati.
Hendaklah kamu jawab begini:
Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,
kitab suci Al-Quran ikutanku,
Baitullah itu qiblatku, malahan solah lima waktu, puasa di bulan Ramadhan,mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku. Semua orang Islam dan orang yang beriman adalah saudara aku,bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap: “La ila ha illallah Muhammaddur rasulullah”.
Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu, inilah dia suatu dugaan yang paling besar. Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal di dalam alam Barzakh, sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan dibangunkan semula untuk berkumpul di Padang Mahsyar.
Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawa senya mati ini
adalah benar, soalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar, bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar, berkumpul dan
berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab dan dikira segala amalan kamu adalah benar, minum di kolam air nabi adalah benar, ada syurga dan neraka adalah benar.
Bahawa senya hari Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalam kubur. Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal kamu disisi Allah Taala.
Semoga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu. Tuhan jua yang menetapkan hati kamu. Kami sekalian berdoa mudah mudahan Allah Taala menjinakkan hati
kamu yang liar, dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang seorang diri di dalam kubur ini. Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal
kebajikan kamu.
Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak disiksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW. Subhana rabbika rabbil izati amma ya sifun wassallamu alalmursalinwalham
dulillahi rabbil alamin.
Setiap yang bernafas, Pasti akan Mati – “Kullu nafsin za
iqatul maut”
Firman Allah swt, “Demi masa, sesungguhnya manusia itu
benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati dengan kesabaran.” Surah Al-A’sr .
Dari Abdullah bin ‘Amr R.A, Rasulullah S.A.W bersabda:
“Sampaikanlah pesanku walaupun satu ayat…”
Disebutkan didalam satu riwayat, bahawasanya apabila para
makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur “masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN” dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP.
Bertanya orang kepada Rasulullah saw : “Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?”
Maka jawabnya Rasulullah saw “Umat dikenal kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU’.”
Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil.
Bukanlah debu “itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN” mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian Siratul Mustaqim dan memasuki alam syurga, sehingga setiap orang melihat
para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku. Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal
diwaktu mati
1. Para Nabi
2 Para Ahli Jihad
3. Para Alim Ulama
4. Para Syuhada
5. Para Penghafal Al Quran
6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan
8 . Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika
mereka itu dari kalangan orang yang beriman.
Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra
sabda Rasulullah saw:
Apabila datang hari qiamat dan orang orang yang berada di
dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat
Ridhwan:
” Wahai Ridhwan , sesungguhnya Aku telah mengeluarkan
hamba-hamba Ku berpuasa ( ahli puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah buahan syurga.
“Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang
yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi. Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud
“Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu.”...sumber (Riwayat Istiqamah)

Roshaida said
Talqin…sesuatu yang selalunya akan dibaca oleh imam-imam selepas selesai pengkebumian jenazah seseorang yang meninggal dunia. Persoalannya, talqin ini dibacakan untuk siapa? Adakah untuk si mati yang telah dicabut roh dari jasadnya atau untuk orang-orang sekeliling atau ahli keluarga yang berada disekitar tanah perkuburan tersebut?
            Jika orang yang meninggal tersebut mendengar talqin yang dibacakan itu, dia tidak boleh kembali ke dunia semula untuk membetulkan kembali segala kesilapan yang pernah dia lakukan ketika masih hidup. Jadi, orang-orang yang berada di sekitar perkuburan tersebut, yang mendengar isi kandungan talqin itu seharusnya mengambil pengajaran daripada talqin itu.
Firman Allah SWT
 dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki Yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadaNya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu Dengan katanya: " Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku - ke suatu masa Yang sedikit sahaja lagi, supaya Aku dapat bersedekah dan dapat pula Aku menjadi dari orang-orang Yang soleh "(al-munafiqun :10)
            Apabila saat kematian kita telah tiba, kita akan meninggalkan segala harta benda kita di dunia dan kita sekali-kali tidak akan dapat kembali ke dunia semula untuk menambahkan amal kebajikan seperti bersedekah, solat sunat, puasa sunat, qiamullail, dan banyak lagi. Oleh itu, sementara nyawa ini masih dipinjamkan Allah kepada kita, semestinya kita harus menyediakan sebanyak-banyak bekalan untuk dibawa ke dunia yang kekal. Semoga kita tergolong dalam golongan orang-orang yang soleh.
Firman Allah SWT:
 tiap-tiap Yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. ketika itu sesiapa Yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka Sesungguhnya ia telah berjaya. dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi Segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang Yang terpedaya.(ali Imran: 185)

Fatihah said

Dalam kitab : fikhul sunnah karangan sheikh sabit iaitu syeikh azhar yang mana Kitab ini mengandungi 3 jilid. Imam syafi’e mengatakan; talkin adalah sunat yang digalakkan. Ini berdasarkan hadis yang mafhumnya :
“Apabila diratakan kubur, maka kita disunatkan kita berkata pada mayat ;wahai fulan ucaplah lailahaillah 3x. tuhan kamu adalah Allah, islam adalah agama kamu, dan nabi Muhammad saw adalah nabi kamu.”

Hadis yang lainnya mafhumnya ; “apabila salah seorang daripada kamu mati dan telah diratakan tanah, Maka salah seorang daripada kamu hendaklah berada di kepala mayat dan berkata ; wahai fulan bin fulahah 3x. seruan pertama, mayat akan menyahut, seruan kedua, mayat menyahut dan berkata ajarkan aku, maka imam hendaklah berkata hendaklah kamu cakap allah adalah tuhan kamu, nabi rasul kamu, alquran adalah pegangan kamu. Maka ketika itu munkar dan nakir datang ketika imam sedang mengajar mayat tersebut, maka munkar dan nakir masing-masing memegang tangan sesama sendiri dan bercakap sesama sendiri, mari kita pulang kerana mayat ini telah di ajar.”
Akan tetapi hadis ini sangat dikritik sanadnya oleh para ulama’ lain terutamanya ulama’ hadis.
Ada ulama’ yang mengaitkan hukum sunat talkin dengan peristiwa perang badar. “ Nabi saw telah berkata dengan orang kafir yang telah mati, nabi sebut nama seorang2 mayat dan berkata; adakah kamu dapati janji itu benar? Abu bakar bertanya : adakah mereka mendengar? Nabi saw bersabda: Bahkan mereka lbh dengar.”
Akan tetapi ulama’ hadis cakap peristiwa ini adalah khusus untuk nabi dan merupakan keistimewaan baginda. Buktinya mengikut imam syafi’e, sunat talkin dengan tidak menggunakan hadis ini sebagai sandaran.
Manakala menurut Imam Maliki dan Imam Ahmad bin hanbal; sesungguhnya talkin adalah makruh.
Ada orang bertanya Imam Ahmad b. hanbal ; “adakah talkin adalah budaya agama islam dari turun temurun?” Imam Ahmad menjawab; “talkin bukan budaya islam dan jangan dikaitkan dengan amalan nabi dan para sahabat kerana nabi dan shbt tidak pernah melakukannya. Talkin adalah budaya orang syam lebih2 lagi ketika kematian Abu Mungirah.

Berdasarkan  keterangan di atas, talkin adalah dibolehkan oleh ulama’ ini adalah untuk di ambil pengajaran oleh orang yang masih hidup, tetapi budaya talkin di Malaysia banyak menyimpang. Contohnya ; kebanyakannya tidak menginsafkan orang yang masih hidup tetapi mengajar orang yang mati untuk menjawab soalan kubur..lagi jauh apabila ada yang membawa payung hitam,cerek n lain-lainnya.

Nabilah said

Pada pandangan saya bacaan talkin adalah satu lagi contoh amalan yang diada-adakan dalam agama. Amalan itu membazir, dan Allah tidak menyukai orang-orang yang membazir. Lantas, ia tidak harus kita jadikan amalan  harian bagi umat Islam ketika berlakunya kematian.
Ketika berlakunya kematian segala  perhubungan antara manusia terputus dan yang pergi bersama kita hanyalah amalan dan ketaqwaan kita kepada Allah
Firman Allah Taala : Tidak akan sampai daging dan darahnya itu kepada Allah, hanya yang sampai kepada Allah ialah ketaqwaan (kepatuhan menjalankan kewajipan).Demikianlah Dia menundukkan untukmu agar kamu mengagungkan Allah atas petunjuk yang Dia berikan kepada kamu. Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang membuat kebaikan. Surah Al- Hajj(22).
Lagipun, bagi pandangan saya apa guna kita membaca talkim kepada si mati kerana orang-orang yang mati tidak boleh mendengar. Maka apakah faedahnya mengajar orang mati seperti yang didapati dalam bacaan talkin? Nama si mati diseru dan dia diajar jawapan kepada soalan-soalan malaikat yang kononnya akan menyoal. Sebenarnya, sesi diajar soal jawab tersebut tidak dapat membantu ketika menghadapi seksaan kubur, hanya amalan dan iman kita yang dapat membantu dalam menghadapi seksaan kubur kelak.
Tetapi, ada juga kata sesetengah pihak yang menganjur majlis bacaan talkin bahawa bacaan talkin itu, ujar mereka, adalah untuk orang yang hidup yang berada di situ. Pulak begitu!
Walaubagaimanapun, ingatlah selagi kita hidup perbanyakkanlah amal ibadat , meninggalkan segala larangan Allah dan Rasul. Oleh itu, disebabkan kita hidup dalam suasana yang penuh dengan kemaksiatan, eloklah kita kembali bertaubat dan mengamalkan segala perintah Allah Taala. Apatah lagi pada hari ini pintu-pintu maksiat semakin terbuka luas dan umat Islam terdedah kepada godaan untuk melakukan maksiat. 

Anis said

Mahasuci Tuhan Dan Segala Puji bagi-Mu yang bersifat dengan Baqa’ dan Qidam,Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa, Mahasuci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji  kekuatan hati hamba-hambanya untuk menerima qada’ dan qadar yang ditentukan oleh ALLAH.
Dalam tajuk yang akan kita bahaskan iaitu “Talkin-umum untuk siapa?Simati atau yang masih bernyawa?”.Tahukah kita apa itu talkin??
MAKNA TALKIN
Pada Bahasa
Tafhim yaitu memahamkan atau memberi faham (Kamus al Muhith, Juz IV, hal. 268)
Mengajar atau memberi ingat (Kamus al marbawi, hal. 255)
Memberi peringatan dengan mulut secara berhadapan (Munjid, hal. 780)
PADA ISTILAH

Mengajar kepada orang yang akan mati kalimah tauhid iaitu "La Illaaha Illal Lah"
Mengingatkan orang yang sudah mati dan baru sahaja dikuburkan beberapa hal yang penting baginya untuk menghadapi Malaikat Munkar dan Nakir yang akan datang menanyai mereka.
 Sabda Rasulullah S.A.W :
“ Wahai Abu Hurairah, talqinkanlah orang-orang yang telahmati dengan lafaz ‘La ila ha illallah’ sebab talqin itu dapat menghancurkan dosa-dosa’.Maka aku bertanya,”Ini bagi orang-orang yang sudah mati,bagaimana pula bagi orang-orang yang masih hidup?”. Nabi menjawab,” Bagi orangyang masih hidup; talqin itu lebih dapat menghancurkan dosa-dosa “.Maka dapatlah kita ketahui lagi dengan lebih jelas,bahawa takin itu khususnya untuk simati.Dengan adanya talkin,ia dapat memberi keinsafasan kepada yang masih bernyawa.Para ulama’ juga telah bersepakat bahawa hukum mentalkinkan orang yang sudah mati adalah sunat dan diberi pahala kepada orang yang mengerjakannya dan berfeadah kepada mayat yang ditalkinkan itu. Ini berdasarkan kepada beberapa nash (fatwa yang nyata) dalam kitab-kitab fekah dalam Mazhab Shafie yang sudah lama beredar diseluruh dunia.
Namun,apakah keperluannya dalam kehidupan? Seperti keterangan di atas,talkin dapat memberi keinsafan kepada mereka yang masih bernyawa.Ia juga  memberi  peringatan bahawa kematian adalah sesuatu yang tidak dapat kita jangkakan.Amat menakutkan lagi,jika kematian itu datang tanpa  sempat untuk bertaubat. Secara peribadi bagi saya, Talkin sangat bermanfaat karna mengingatkan kita tentang realitinya kematian, soalan-soalan yang akan ditanyakan di dalam kubur, dan takdirnya sebuah ruh sementara menunggu hari kebangkitan. Tidak ada salahnya memberi nasihat, malah itu adalah amalan bagus yang dianjurkan oleh Islam. Tidak penting, sama ada Talkin itu dibacakan atau tidak, kerana Islam tidak mewajibkannya. Apa yang penting adalah pembacaan Talkin tidak seharusnya mengganggu Aqidah seseorang muslim. Penting untuk kita tahu bahwa Talkin itu tidak wajib dalam Islam. Maka, dalam Islam bukanlah berdosa jika tidak membacakan Talkin.

Rashedah said
Diriwayatkanoleh Al-Tabranidari Abu Umamahr.a, menalkin jenazah setelah pemakanan adalah sunnah. Matan hadis yang berbunyi, “jika salah seorang di antara saudaramu meninggal dunia dan kuburnya telah diratakan hendaklah salah seorang diantaramu berdiri dekat kepala kubur dan mengatakan, ‘haifulan bin fulan,….ingatlah apa yang kau bawa sebagai bekal tatkala meninggal dunia, iaitu mengakui bahawa tiada Tuhan melainkan Allah  dan Muhammad adalah hamba dan  Utusan Allah. Engkau telah redai Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama, Muhammad sebagai Nabi, dan Al-Quran sebagai panduan.
Pada pandangan saya, talkin-umm bukannya untuk simati bahkan untuk mereka yang masih bernyawa.Ini kerana kandungan dalam talkin yang berkaitan denganapa yang dikerjakan semasa hidup kita. Oleh yang demikian, kitadigalakkan untuk menziarahi dan mengiringi jenazah ke perkuburan.Jesteru,  kita yang masih hidup hendaklah mengambil iktibar atas apa yang berlaku serta mengingatkan akan kematian kita.
والله اعلم

Husnul qadimah penentu husnul khotimah? Apakah sepadan kedua-duanya?

Solehah said
بسم الله الرحمن الرحيم
             Husnul qadimah bermaksud permulaan yang baik manakala khusnul khotimah membawa makna pengakhiran yang baik.Dalam konteks kedua2 maksud husnul ini membawa maksud yang sangat luas.Dimana ada permulaan pastinya ada pengakhirannya.Dimana ada pengakhiran sudah tentu dimulai dengan suatu permulaan.Dan diantara permulaan dan pengakhiran itu dilalui dengan perjalanan.Dan perjalanan itulah yang sebenarnya menentukan kesepadanan permulaan dan pengakhiran.Sering kali kita mendengar,permulaan yang baik tidak semestinya berakhir dengan pengakhiran yang baik.Dan permulaan yang buruk tidak semestinya di akhiri dengan pengakhiran yang buruk jua.Mengapa kita tidak mampu menjamin khusnul qadimah pastinya berakhir dengan khusnul khotimah jua?Kerana perancangan Allah yang sangat luas.Subhanallah!Bagaimana kita mampu melampaui perancangan Allah untuk kehidupan kita.
             Jika kita telusuri beberapa kisah,bagaimana seseorang yang permulaan kehidupannya sangat baik dan perjalanan hidupnya sangat baik namun apabila tiba di pengakhiran kehidupannya,adalah suul khotimah.Mungkin sahaja dalam perjalanan kehidupannya yang dilalui dengan baik itu tidak benar-benar disandarkan kepada Allah semata.Kebaikan yang dilakukan sepanjang perjalanannya itu hanyalah disandarkan untuk kebaikan dirinya sendiri agar dipandang baik oleh manusia bukan dipandang baik oleh Allah.Tidak benar-benar meletakkan Allah sebagai sandaran utama.Tiada yang tetap dan kekal di dunia ini.Bahkan hati kita sendiri sentiasa berbolak balik.Bahkan iman kita jua yazid wa yanqus.Pokok pangkalnya,bebalik semula kepada diri kita dalam menguruskan hati dan iman bagi perjalanan hidup kita sentiasa dalam keaadaan yang baik bagi mencapai pengakhiran yang baik jua.
           Satu kisah,seorang ulama' yang sangat alim.Sangat mengawal nafsunya daripada terpedaya dengan permainan syaitan.Suatu ketika di uji akan hati dan imannya.Dimana beliau diajak untuk bersama meminum arak.Pada mulanya ajakan sahbatnya ditolak.Namun si A'lim terpedaya jua dengan pujukan temannya dan akhirnya bukan sahaja si A'lim meminum arak bahkan selepas itu dia meniduri seorang wanita dalam keadaan separuh sedar.Dan apabila si A'lim tersedar dari mabuknya,dia berasa menyesal dan terlalu takut akan dipertanggungjawabkan.Akhirnya,dia membunuh wanita yang ditidurinya.Maka disini apa yang kita boleh lihat,bagaimana semulia manusia boleh menjadi serendah-rendah manusia.Hanya disebabkan menganggap dosa yang kecil itu perkara yang remeh temeh.
           Satu kisah jua,seorang pelacur yang diangkat darjatnya dengan di janjikan syurga Allah hanyalah kerana dia membantu seekor anjing yang dalam kehausan dan boleh mengakibatkan anjing tersebut mati.Dia sanggup mengorbankan kasutnya dan diisi kasutnya dengan air lalu diberikan kepada anjing tersebut.Disebabkan itu,anjing itu dapat hidup lagi.
          Berkaitan dengan kisah2 diatas,jelaslah Allah mengangkat darjat sesorang hambanya bukanlah bergantung kepada permulaan yang baik dalam kehidupannya tetapi Allah mengangkat darjat seseorang itu bergantung kepada kebaikan yang dibuat semasa dalam perjalanan kehidupannya.Boleh jadi seseorang itu di mulai dengan permulaan yang baik namun apabila tiba dipertengahannya sudah mula menuju ke lorong yang buruk dan akhir kehidupannya mendapat suul khotimah.Begitu juga sebaliknya.Tuntasnya,Husnul qadimah tidak akan dapat menjamin husnul khotimah jika diwasotiyah perjalanan kehidupannya tidak dihiasi dengan segala kebaikan yang bersandar kepada Allah semata.

Mengapa darjat tidak dapat menentukan khusnul khotimah?

الناس سواسية كأسنان المشط ,لا فضل لعربي على عجمي ,ولا لأبيض على أسود ,ولا لأحمر على أصفر ,كلكم لآدم ,وآدم من تراب .رواه البخاري

              Manusia itu sama sahaja seperti barisan gigi sikat.Tiada yang lebih samada orang Arab mahupun orang asing,Tiada yang lebih samada yang putih mahupun yang hitam,yang merah mahupun yang kuning.Semuanya adalah bani Adam.Dan Adam itu berasal dari tanah.

             Jelas di hadis ini bagaimana Rasulullah s.a.w menegaskan,manusia itu sama sahaja.Tiada yang membezakannya melainkan taqwa.Begitu jugalah dengan persoalan di atas.Mengapa darjat tidak dapat menentukan khusnul khotimah?jawapan yang sangat mudah.Kerana taqwa.Darjat Taqwa yang menentukan khusnul atau suul seseorang itu dipengakhiran hidupnya.



Roshaida said

Setiap manusia mengharapkan mereka tergolong dalam golongan yang mendapat husnul khatimah. Adapun, seseorang yang melalui husnul qaddimah tidak semestinya akan melalui husnul khatimah. Ini kerana, sebagaimana yang kita ketahui musuh utama kita iaitu syaitan telah bersumpah untuk menyesatkan anak-anak Adam hingga hari kiamat.  Dalam kehidupan ini juga banyak dugaan dan ujian yang Allah sediakan untuk menguji sejauh mana keimanan seseorang itu.  
 Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). dan (ingatlah), sesiapa Yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang Yang rugi. (al-munafiqun : 9)

            Allah s.w.t tidak memandang rupa paras, pangkat dan darjat seseorang hamba itu tetapi Dia memandang kepada iman dan taqwa hambaNya. Oleh itu, tidak kira kita cantik, hodoh, kaya, atau miskin, kita tetap sama disisi Allah, kerana hanya taqwa sahaja yang membezakan kita dalam pandanganNya.
Fatihah said
Husnulkhatimah ialah idaman semua manusia yang hidup yang percaya dan yakin suatu saat nanti akan datangnya apa yang dinamakan kematian. Kita selalu berdoa beberapa kali setiap hari mengharap belas kasihan dari Allah swt untuk mati dalam iman(husnulkhatimah). Namun kita sebagai manusia perlulah sedar untuk mendapatkan sesuatu memerlukan usaha begitu juga jika mahukan kebahagiaan di sana kelak perlu menggunakan persinggahan kita didunia ini menjadi persinggahan yang tidak sia-sia. Sesungguhnya Allah swt tidak melihat kepada pangkat dan darjat seseorang tetapi sejauh mana amalannya didunia. Jika baik amalannya dan perbuatannya di dunia maka baiklah pengakhirannya. 

Aina said
Husnulqadimah adalah penentu husnulkhatimah kerana permulaan yang baik dapat menentukan pengakhiran yang baik begitu juga sebaliknya.Tetapi ia juga bergantung kepada rahmat Allah s.w.t. Mengenai darjat pula, ia tidak dapat menentukan husnulkhatimah kerana itu tidak dipandang oleh Allah s.w.t melainkan iman dan taqwa.  

Anis said
Setiap hamba  Allah yang berjalan diatas manhajnya yang lurus  pasti sangat mengharapkan husnul qadimah seterusnya membawa kepada husnul khatimah.Bagi muslim yang senantiasa mengejar Cinta dan Reda NYA tidak akan putus doa untuk mengharapkan pengakhiran yang baik sehinggalah sampai waktu ajalnya tiba.Namun,adakah permulaan yang baik akan berakhir dengan baik?Maka tetaplah hatimu dengan janji ALLAH yang mana yakin dengan balasan yang akan  diberikan oleh  ALLAH.
Firman ALLAH SUBHANAALLAHUTAALA : (Surah Al-Luqman: 16)
“Wahai anakku!Sungguh jika ada (sesuatu perbuatan)seberat biji sawi,berada dalam berada dalam batu atau di langit atau di bumi,nescaya ALLAH akan memberinya(balasan).Sesungguhnya ALLAH Maha Halus,Maha Teliti.”
Dalam ayat ini,dapatlah kita huraikan bahawa sekecil mana perbuatan yang kita lakukan sama ada ia perbuatan yang baik atau buruk tetap di balas oleh ALLAH.Namun,kita sebagai hambaNYA harus jelas dan yakin dengan husnul qadimah sebagai penentu husnul khatimah sama ada ALLAH akan membalas segala perbuatan yang kita lakukan secara cepat(di dunia) atau lambat(di akhirat).Maka,sebagai umat yang  sentiasa mengharapkan husnul khatimah terutamanya di akhirat nanti,lakukanlah sesuatu perkara itu dengan mengharapkan Rahmat dan RedaNYA.
Dalam konteks ini,untuk mencapai husnul khatimah,Darjat sesorang tidaklah dipandang oleh ALLAH tetapi apa yang ALLAH lihat kepada hambaNya ialah keihlasannya dalam melakukan sesuatu ibadah kepada TUHAN yang dicintainya dengan hanya  mengharapkan RedaNya.Hatta,dalam solat sekalipun, ALLAH tidak melihat berapa banyak bilangan solat yang kita lakukan tetapi yang dilihat ALLAH  keihlasannya dalam melakukan ibadah. 
Berdasarkan sabda Rasulullah shalallahu alaihi wassalam:
“Barangsiapa mengucapkan ‘laa ilaaha illallah’ dengan berharap akan keridhaan Allah, dan diakhir hidupnya mengucapkannya, maka ia akan masuk surga. Dan, barangsiapa yang berpuasa sehari mengharap keridhaan Allah kemudian mengakhiri hidupnya dengannya (puasa), maka ia masuk surga. Dan barangsiapa bersedekah mencari ridha Allah dan menyudahinya dengan (sedekah) maka ia akan masuk surga”(HR. Ahmad)
Tammat walhamdulillahi rabbil alamiin. Mudah-mudahan Allah menjadikan akhir hidup kita husnul khatimah dan memasukkannya dalam golongan orang-orang yang mati syahid amin.

Rashedah said
Husnul qaddimah merupakan permulaan hidup kita yang baik, namun permulaan hidup yang baik bukanlah penentu husnul khatimah.Untuk mendapatkan husnul khatimah kita hendaklah selalu mengingati maut. Sekiranya terleka hendaklah bersegera mengingati Allah.
Walaubagaimana pun darjat seseorang tidaklah menentukan husnulkhatimah, sebagaimana yang dijelaskan olehFirman Allah Taala:
            Ketahuilah, sesungguhnyakehidupanduniaituhanyalahpermainandansendagurauan, perhiasandansalingberbangga di antarakamusertaberlumbadalamkekayaandananakkaturunan, sepertihujan yang tanam-tanamannyamengagumkanparapetani; kemudian (tanaman) menjadikeringdankamumelihatnyawarnanyakuningkemudianhancur.Dan di akhirat (nanti) adaazab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan Allah. Dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu. (Surah Al-hadid:20)
Jesteru, kesenangan dunia hanyalah sementara sahaja.Olehitu, Husnulkhatimah menentukan kehidupan di alam akhirat dan perjalanan untuk menuju ke syurga lebih mudah. Sekiranya kehidupan di duniaberakhir dengan buruk, maka perjalanan yang seterusnya amat dahsyatsekali.Sepertidiazab di dalam kubur dan seterusnya.




Monday, January 24, 2011

kullu nafsin zaiqatul maut...apakah kefahamn anda tentang ayat ini dalam mengaplikasikannya dalam khidupn seharian?

Solehah said
بسم الله الرحمن الرحيم
"Setiap manusia pasti akan merasai mati.Dan sesungguhnya pahala kamu akan disempurnakan pada hari kiamat.Sesiapa yang dijauhkan daripada neraka dan dijauhkan daripad syurga,maka dia sesungguhnya telah beruntung.Kehidupan ini hanyalah kesenangan yang memperdayakan."(Ali Imran:185)

Sungguh kematian itu tidak akan dapat dipisahkan bagi setiap yang bernyawa.Tiada yang kekal di dunia ini.Sedang yang tidak bernyawa juga tidak kekal apatah lagi yang bernyawa.Rasulullah s.a.w pernah menegaskan orang yang bijak itu adalah orang yang sentiasa mengingati mati.Jika kita sentiasa mengingati mati setiap saat bahkan setiap detik,pastinya kita akan melalui hari demi hari dengan penuh berhati-hati.Takut-takut andainya melakukan maksiat samada kecil mahupun besar.Bimbang jika tidak sempat bertaubat daripad kesalahan yang dilakukan.Tiap kali membaca,mendengar dan melihat ayat ini "Setiap manusia pasti akan merasai mati",pasti bergetar hati kerana memikirkan bagaimana pengakhiran hidup nanti.Adakah khusnul khotimah ataupun sebaliknya.

Para Ulama' mengkiaskan nyawa seperti daun-daun di pokok yang rendang.Daun-daun ini akan gugur pada bila-bila masa sahaja.Tidak kira samada daun itu hijau,kuning,tua atau muda.Begitu jugalah kita.Kematian akan menjemput nyawa ke tempat asalnya pada bila-bila masa.Tanpa diketahui bila,dimana dan bagaimana.Ketahuilah,semakin jauh perjalanan hidup kita semakin dekat jua pengakhiran hidup kita.Sedarlah,semakin bertambah umur kita,semakin dekat ajal kita.Bersediakah kita?Kita mestilah sentiasa mempersiapkan diri untuk menghadapi saat-saat kembalinya kita ke tempat asal kita.Sepertimana mahasiswa dan mahasiswi yang sentiasa bersiap-siap untuk menghadapi final exam dalam dewan examination.Kita juga adalah mahasiswa dan mahasiswi yang akan menemui final kehidupan dan akan memasuki dewan ukhrawi.Sudah bersediakah kita?Adakah sempurna semua assignment yang kita buat di dunia.Adakah carry mark kita di dunia mampu membantu result final exam ukhrawi?

Ulama menyebut,orang yang banyak mengingati mati dimuliakan dengan 3 perkara:

1)Dia akan segera bertaubat kepada Allah
2)Memadai hatinya dengan apa yang ada padanya
3)Dia akan rajin beribadah

Dan begitu juga sebaliknya,manusia akan dihinakan dengan 3 perkara bilamana dia melupai akan mati:

1)Dia lupa bertaubat pada Allah
2)Sentiasa tidak redha dengan apa yang ada padanya
3)Malas beribadah kepada Allah

Janganlah mengharap untuk mati,tetapi yakinlah dan ingatlah yang bernyawa pasti akan merasai mati.


Roshaida said
“Setiap yang bernyawa itu pasti akan mati” , begitulah maksud firman Allah s.w.t dalam kitab suciNya. Ini bermakna, setiap makhluk Allah yang bernyawa akan melalui, merasai dan mengharungi detik kematian mereka. 
 Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sebenarnya maut Yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah Yang mengetahui Segala Yang ghaib dan Yang nyata, lalu ia memberitahu kepada kamu apa Yang kamu telah lakukan (serta membalasnya)".( al-jumu’ah : 8 )

Persoalannya di sini, sejauh manakah kita bersedia untuk menghadapi saat kematian tersebut? yang mana ianya tidak diketahui masa dan keadaannya.
            Oleh kerana kita tidak mengetahuinya, semestinya kita perlu bersedia dan mempersiapkan bekalan sebelum menghadapinya.

 Wahai orang-orang Yang beriman! bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa Yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari Akhirat). dan (sekali lagi diingatkan): bertaqwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat meliputi pengetahuannya akan Segala Yang kamu kerjakan. (al-hasyr : 18 )

Orang yang bijak adalah orang yang sentiasa mengingati mati. Oleh itu, kita harus sentiasa muhasabah diri supaya tidak leka dengan perhiasan dunia yang sementara ini kerana kita semua akan kembali ke alam yang kekal iaitu akhirat.

Fatihah said
Ayat ini merupakan janji Allah swt kepada semua makhlukNya yang hidup bahawa Allah swt menjanjikan kematian kepada semua tidak kiralah siapapun kita, tidak dapat mengelak apabila ianya datang.Ayat ini sewajarnya dan seharusnya dihayati dan diingati selalu untuk mejadi pedoman kita dalam menjalani kehidupan lading akhirat ini.  
Telah bersabda Rasulullah s.a.w “Banyak-banyaklah mengingat perosak kelazatan”.Ertinya dengan itu kita patahkan kelazatan hingga putus tiang-tiangnya untuk kemudian mengadap kepada Allah swt.Juga Rasulullah saw telah bersabda, “kalau binatang itu tahu tentang kematian sebagai apa yang diketahui oleh anak Adam, engkau tidak akan memakannya hingga gemuk.”
Telah berkata Aisyah, “Ya Rasulullah, adakah seseorang yang dihimpunkan bersama para syuhada?” Rasulullah menjawab, “Iaitu orang yang mengingati mati sehari semalam dua puluh kali.”
Dan akhirnya, seseorang yang mengingati kematian itu ada tiga keadaan iaitu:
1.orang yang terjebak dalam keduniaan.
Orang yang pertama yang sudah terjebak ke lembah keduniaan, lazimnya jarang sekali dia mengingati mati. Walaupun dia mengingatinya pada suatu saat, yang jelas difikirkan apabila dia sudah meninggal dunia ialah sudah tentu harta bendanya tidak akan dibawa serta. Jadi,dia amat bersedih hati untuk menemui kematian itu. Walaupun hartanya banyak, dia tetap menyedihkan kerana walau bagaimana sekalipun jua pasti akan ditinggalkan segalanya. Oranng seperti ini terus mencela kematian dan seolah-olah enggan untuk menghadapinya. Oleh sebab itu, jika dia ingat kepada kematian, dia tidak akan mendekatkan diri pada Allah swt melainkan semakin jauh.
2.orang yang bertaubat.
Dia memperbanyakkan ingatan tentang kematian dengan tujuan agar dapat menimbulkan ketakutan dan ketakwaan dalam jiwanya. Dengan begitu, taubatnya dapet disempurnakan.
3.orang yang menyedari terus menerus.
Orang ini sentiasa mengingati kematian dan dengan tabah akan menghadapi kehadirannya. Sebabnya ialah kerana dia sedar bahawa saat kematian itu adalah merupakan saat yang amat bahagia baginya. Dia dapat bertemu dengan kekasihnya. Ingatlah bahawa seseorang yang mencintai sesuatu pasti tidak akan terlalai sedikitpun untuk menemui kekasihnya. Satu-satunya kekasih bagimorang yang sedemikian adalah Allah swt.   
Aina said
Kullu nafsin zaaikatul maut bererti setiap yang hidup pasti akan mati. Apa yang saya faham dalam mengaplikasikan dalam kehidupan seharian adalah bagaimana kita akan tetap menghadapi saat kematian dan apakah persediaan dan bekal yang bakal kita bawa untuk menyelamatkan diri kelak dari azab dan siksa neraka . Kiita seharusnya dan semestinya meyakini akan ayat tersebut, memahami dan merasainya agar kita benar-benar bersedia untuk menghadapi sakaratulmaut.

Nabilah said
Manusia yang tenggelam dalam kemewahan dunia, dikuasai oleh hawa nafsu dan  hidup dibelenggu dengan perbuatan maksiat amat sedikit mengingati kematian. Ada mungkin sama sekali tidak pernah mengingati kehadiran malaikat  maut membawa perintah Allah untuk meragut nyawanya. Golongan seperti ini jauh sekali ingin mengingati  kematian, malah tidak timbul perasaan takut dan sedih kerana mengingatkan apa yang bakal dihadapinya di akhirat kelak.
Allah Taala berfirman:
Maksudnya:
Tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian. Sesungguhnya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yamg dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga sesungguhnya dia telah berjaya. Dan( ingatlah) kehidupan di dunia ini ( yang diliputi segala kemewahan dan pangkat) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.- surah Ali Imran : 185
Ketahuilah, kematian pasti akan dihadapi oleh seluruh umat manusia tanpa mengenal bangsa, kedudukan, kekayaan mahupun golongan yang gagah perkasa. Tiada sesiapapun yang boleh melarikan diri dari menghadapi kematian. Waktu kematian itu telah ditetapkan oleh Allah dan tidak ada seorangpun yang boleh mempercepatkan atau menangguhkannya
Oleh itu, kita sebagai manusia dan juga hamba Allah marilah kita sama –sama mengingati mati kerana dengan mengingati mati membuatkan kita lebih berwaspada dalam menghadapi liku-liku kehidupan. Kita akan sentiasa berusaha menurut perintah Allah dan meninggalkan laranagannya.
Di sini saya nyatakan antara langkah-langkah terbaik bagi kita mengingati kematian ialah;
1.      Kita hendaklah mengenangkan ahli keluarga, sahabat handai mahupun sesiapa yang telah menpengaruhi hidup kita yang telah meninggal dunia. Harta kekayaan, kedudukan dan juga sanjungan kini telah terpisah daripadanya. Kita hendaklah serap dalam jiwa kita bahawa kematian juga pasti akan menjemput kita dan kita juga bakal keseorangan di alam kubur.
2.      Kita hendaklah sentiasa menziarahi kubur kerana ia dapat membantu kita mengingati bahawa kita juga akan menghadapi nasib yang serupa .
3.      Islam juga menganjurkan kita untuk menziarahi orang sakit serta menghadiri majlis pengkuburan seorang muslim yang lain kerana sedikit sebanyak dapat mengingatkan kita tentang kematian.
Anis said
Setiap yang hidup pasti  akan pergi menemui  Ilahi.Allah swt telah merahsiakan beberapa item untuk kita bersedia dan sentiasa beringat antara satu sama lain.Antaranya hari kiamat,bumi mana yang ditimpa hujan,dan yang paling penting MASA MATI,TEMPAT KEMATIAN adalah termasuk antara perkara yang dirahsiakan Allah swt.Yang mana jika kita berpegang dan yakin bahawa setiap yang berlaku ada hikmahnya.
Tidak ada seorangpun yang tahu, bila maut akan mendatanginya. Tetapi kedatangannya adalah sebuah kepastian. Seringkali anak Adam sedang lalai ketika maut menjemputnya, menghasilkan sebuah su’ul khatimah. Betapa ruginya…
“Sering-seringlah dzikrul maut, mengingat bahwa kita suatu saat akan mati. Insya Allah, kita akan menjadi semakin dekat dengan Allah”.Dalam halini,sentiasa mengingati adalah perlu untuk kita sentiasa insaf dan dapat mengislahkan diri untuk menjadi hambanya untuk mendapat keredaanNya di saat-saat sakaratul maut terutamanya kerana dikhuatiri disaat malaikat hendak mencabut nyawa,kita termasuk dalam golongan yang kufur malah susah untuk menyebut nama ALLAH..Nauzubillah...
Sahabat-sahabat yang dirahmati ALLAH,
“Pada suatu hari,Rasulluah masuk ke tempat sembahyang dan bagida melihat beberapa orang bergelak ketawa dan berbual kosong.Lalu Baginda bersabda yang bermaksud: “Kalau kamu semua memperbanyakkan mengingati perkara yang melenyapkan segala kelazatan hidup,nescaya kamu akan menjadi sibuk(tekun beribadat)sepertimana Aku melihat kematian.“Oleh itu,perbanyakkanlah  mengingati mati kerana tidak berlaku satu hari melainkan kubur akan berkata,”Aku rumah kesepian,Aku rumah keseorangan,Aku rumah tanah dan Aku rumah ulat dan cacing”. “Apabila dikebumikan hambaNaya yang beriman,maka kubur berkata kepadaNya “Marhaban wa ahlan(ucapan selamat datang),kamu adalah orang yang aku kasihi di kalangan mereka yang berjalan atas belakangku,dan apabila aku menerimamu hari ini,lihatlah apa yang aku lakukan kepada kamu”.
Oleh itu,senantiasalah untuk mengingati ALLAH dan berdoalah kepadaNya agar dipermudahkan segala urusan sama ada di dunia juga diakhirat.
“Usia umpama harta..Bukan banyaknya yang menjadi perhitungan tetapi keberkatannya.Harta yang berkat,sedikitnya mencukupi,banyaknya boleh diagih-agihkan.Begitulah usia yang berkat,pendeknya bermanfaat,panjangnya melimpah kebaktian.”